Winnende inzending ‘De Clichékillers’ kijkt voorbij de clichés

img_2284_0

And the winner is… Amber Bastiaansen, Larisa De Vries en Ilse Schoenmakers. De drie AP-studenten Journalistiek sleepten met hun filmpje ‘Onbeperkt’ de hoofdprijs van de wedstrijd ‘De Clichékillers’ én de felbegeerde reis naar Londen in de wacht. Met die wedstrijd willen communicatiebureau Absoluut en de Vlaamse overheid studenten Journalistiek uitdagen om verder te kijken dan clichés.

De jury van vier journalistieke zwaargewichten Yves Desmet (ex-hoofdredacteur De Morgen), Liesbeth Van Impe (hoofdredactrice Het Nieuwsblad), Kris Hoflack (hoofdredacteur VTM Nieuws) en Geertje De Ceuleneer (beleidsmedewerker diversiteit bij de VRT) was het er unaniem over eens: ‘Onbeperkt’ brengt verhalen in beeld zonder in clichés te vervallen en past daarom perfect binnen het concept van De Clichékillers.

In ‘Onbeperkt’ volgen de AP-studenten Luc en Diarra en zoeken ze uit of het überhaupt mogelijk is om deel te nemen aan de maatschappij met een beperking. Eervolle vermeldingen waren er voor Frederike Sools (Thomas More) met haar reportage over een transgender en Deborah Seymus (AP) die voor een aparte dynamiek zorgde door naakt een exhibitionist te interviewen. Humo publiceerde de winnende reportages.

De Clichékillers, een wedstrijd voor tweede- en derdejaarsstudenten Journalistiek aan de Vlaamse hogescholen, is een initiatief van de Vlaamse overheid voor het beleid Gelijke kansen in samenwerking met communicatiebureau Absoluut. De opdracht: werk een reportage (artikel, video, radio) uit waarin het verhaal achter de clichés getoond wordt. Thema’s van dit jaar waren armoede, herkomst, handicap, gender en seksuele identiteit

Herbekijk het aankondigingsfilmpje en kom hier meer te weten over de wedstrijd.

Absoluut overtuigd? Dan leren we je graag kennen!