
De voorbije dagen en op dit moment bent u vast druk bezig met de impact van het coronavirus op uw organisatie en projecten. Communicatie is wellicht het laatste van uw zorgen. Maar wél cruciaal in deze periode. Ook nu zijn we daarbij graag uw partner. We geven u alvast een antwoord op de 3 meest dringende communicatievragen die leven.
Moet ik nu wel communiceren?
Ja.
U denkt misschien: we zijn bezig met de essentie, communicatie is een extra. Maar niets van u laten horen, betekent: we zijn er niet. Of: we kunnen het niet aan. Of zelfs: trek uw plan. Stuur evenwel niet de zoveelste algemene “we zijn begaan met de gezondheid en doen ons uiterste best…”-mail. Hou het concreet. Dat kan simpelweg een contactnummer zijn. Is niets zeker? Deel geen onzekerheid, maar schep duidelijkheid. Zelfs al betekent dat: we kunnen niets met zekerheid zeggen.
Een crisisplan is altijd afhankelijk van uw specifieke opdracht, doelstelling, situatie. Hulp nodig? Bel/mail ons. We helpen of adviseren daarover graag.
Kan ik campagnes of projecten zomaar verschuiven?
Soms.
De afgelopen dagen hebben we al veel geregeld gekregen. Is nog niets geboekt bij derde partijen (media, drukkerijen, event partners, locaties,…)? Dan kan het. Wij passen ons aan en helpen u met het vinden van een strategisch en praktisch beter moment. Is er al wel iets geboekt? Dan gaan wij voor u onderhandelen met die derde partijen. Soms doen ze (erg) moeilijk. We leggen al ons gewicht in de weegschaal. Dat helpt. We houden u continu op de hoogte van de opties (verschuiven / herboeken / cancellation fee/…) en eventuele kosten.
Elke crisis is een opportuniteit, zegt men. Maar deze…?
Ja. Zelfs deze.
Dit is een ‘reset’. Mensen komen in een compleet nieuwe leef- en werksituatie. Na de chaosfase (nu) komt een aanpassingsfase (meestal 2-4 weken na de chaosfase). Dat is een uitstekend moment om ander/nieuw gedrag te installeren of een opinie te vormen/herzien. Maar opgelet voor een boemerangeffect: als de boodschap cynisch of opportunistisch overkomt, is het contraproductief. En dat geldt niet enkel voor commerciële merken! Naast boodschap & timing is daarom tone of voice belangrijker dan ooit.
Vragen over uw communicatie? Contacteer ons gewoon. We bekijken hoe we u kunnen verder helpen. Het Absoluutkantoor is gesloten, maar we blijven open. We werken verder in een virtuele kantoor, onze medewerkers zijn thuis aan de slag. We zijn op dezelfde manier bereikbaar als altijd.