In 2003 werd Absoluut geboren. 12 jaar, 215 gin tonics en 643 verjaardagstaarten later werken we nog steeds elke dag met hart, ziel én veel goesting aan onze campagnes. Trots zijn we op ze allemaal. Maar deze absolute classics zijn jou vast ook niet ontgaan.
Music for Life karaffen
Jaar: 2008 / Klant: Samenwerking Vlaams Water
In 2011 was nog niet iedereen ervan overtuigd dat kraantjeswater perfect drinkbaar is. De SVW wilde daar met een klassieke folder verandering in brengen. Absoluut zag het groter. Dat jaar vond ook de eerste editie van Music For Life plaats. Het thema? Zuiver drinkwater. Dus gooiden we het op een akkoordje met StuBru: we maakten waterkaraffen en verkochten die massaal voor het goede doel. Het imago van kraantjeswater kreeg een enorme boost. Music for Life ontving een vette cheque. En samen met een tv-spot en campagnesite leverde die aanpak de SWV meer persaandacht op dan ze ooit durfde dromen.


Met Belgerinkel Naar De Winkel
Jaar: 2009 / Klant: Bond Beter Leefmilieu
‘Spaar mee voor een fietstas’? OF ‘Spaar mee voor dé fietstas van Walter Van Beirendonck’. ‘Onbetaalbaar’, dacht de Bond Beter Leefmilieu. ‘Niet als je dat goed aanpakt’, was onze reply. En hij deed het… En het werd een echte ‘die-moet-je-hebben’- gadget. Onder het motto ‘Fiets je hip’, spaarden maar liefst 65.000 sportievelingen mee. Méér deelnemers voor Met Belgerinkel Naar de Winkel dan alle voorgaande jaren samen. En ook nu nog zie je er regelmatig eentje voorbij zoeven.
Preventie antibiotica
Jaar: 2008 / Klant: Federale Overheidsdienst Volksgezondheid
Altijd op veilig spelen? Soms werkt dat averechts. Neem nu antibiotica. Net zo zinloos bij griep of verkoudheid als een hele dag rondlopen met zwembandjes om. Tegen de tijd dat je écht moet zwemmen, zijn ze lek. De zwembandjes werden hét symbool van de campagne. In de tv-spot en op de affiche. We deden ze ’s nachts om bij bekende standbeelden in heel het land. Katja Retsin had ze om terwijl ze de Rode Loper presenteerde. En ook de Ketnet-wrappers sprongen mee op de kar. De campagne kreeg zoveel (gratis) aandacht dat Europa ’m overnam.


Wij staken niet
Jaar: 2011 / Klant: UNIZO
Crisis. Faillissementen. Jobs die sneuvelen. In 2011 kreunde onze economie. De vakbonden planden massaal acties om daartegen te protesteren. Maar UNIZO – stem van ondernemers – ging niet akkoord. Staken is geen oplossing. Samen met Absoluut, organiseerde UNIZO de grootste online anti-betoging ooit. Op een paar dagen tijd, boksten we de online petitie ‘Wij staken niet’ in elkaar. Een positieve oproep via social media die op een paar uur tijd ondertekend werd door 60.000 ondernemers én werknemers.
Ik doe ze uit
Jaar: 2012 / Klant: Infrax
Je GSM-lader, het lampje van de koffiezet, de wasmachine: zonder dat je het merkt, slorpen ze energie. Goed voor ongeveer 125 € per jaar per gezin. Alstublieft. Infrax wilde daar wat aan doen. Het werd ‘Ik doe ze uit’. Op een online map konden Infraxklanten hun eigen standby-lichtje doven. Achter de lampjes zaten telkens toffe prijzen. Top of the bill? Stijn Meuris’ meest energiezuinigste concert ter wereld. Akkoestisch en bij gedempte lichten. En dat het gezellig was…


De Standaard Solidariteitsprijs Patrick Janssens
Jaar: 2012 / Klant: Vluchtelingenwerk Vlaanderen
Elk jaar reikt De Standaard binnen de non-profit sector een prijs uit voor de beste advertentie. Wie wint, krijgt advertentieruimte. Heel welkom voor organisaties die alle steun kunnen gebruiken. In 2012 overtuigden we de jury met onze Patrick-Janssens-advertentie. De boodschap? Aan politiek doen kan in sommige landen levensgevaarlijk zijn. Dat de advertentie verscheen in tijden dat de strijd om het Schoon Verdiep tussen Patrick Janssens en Bart De Wever hoog opliep, zorgde net voor die ‘extra’.
AP hogeschool
Jaar: 2012 / Klant: Artesis Plantijn hogeschool
Grote veranderingen in onderwijsland. Artesis en Plantijn, twee hogescholen met hun uitvalsbasis in Antwerpen, besloten dat het straffer zou zijn om samen te gaan en dé hogeschool van ’t Stad te worden. Geen simpele bevalling. Want elk had z’n structuur en gewoonten. En natuurlijk ook z’n eigen communicatiestijl. Absoluut stond bij waar het kon. Een nieuwe huisstijl, uiteraard. En een hele lanceringscampagne. Waarmee we heel Antwerpen, en ver erbuiten lieten weten dat er een ‘new kid in town’ was. En wat voor één.


Di Rupo
Jaar: 2012 / Klant: Greenpeace
In 2003 besliste de Belgische regering dat de drie oudste kerncentrales in België zouden sluiten in 2015. Achter de schermen oefende een nucleaire lobby zware druk uit op onze politici om die beslissing met 10 jaar uit te stellen. Tijd voor Greenpeace om actie te voeren. ‘Als zij het hard spelen, dan wij ook’ dacht Absoluut. Met een klein budget maakten we een keiharde spot waarin de nucleaire maffia premier Elio Di Rupo onder druk zet en hem zelfs martelt. De spot groeide in geen tijd uit tot een very hot topic en werd massaal opgepikt door de media, wat zorgde voor een kantelpunt in het debat en de publieke opinie.
UIT in Vlaanderen
Jaar: 2011 / Klant: Cultuurnet
Cultuurweb.be, dé online agenda waarin je elke culturele activiteit terugvindt. Topinitiatief! Alleen, in 2011 kende niemand die website. Absoluut to the rescue. We dachten na over positionering, imago, marketingstrategie en huisstijl. Een nieuwe naam, dat ook. Cultuurnet kreeg het bekende label ‘UiT’ en cultuurweb.be werd omgedoopt tot uitinvlaanderen.be. Dankzij de imagocampagne ‘Ontdek met UiT wat in je zit’, werd Cultuurnet een sterk merk. En daar zijn we nog steeds trots op!
