Absoluut relaxen voor je klikt

Schermafbeelding 2019-10-01 om 15.57.12

Phishingmails: ze lijken te mooi uit om waar te zijn. En dat zijn ze ook. Eén overhaaste klik en je hebt het vlaggen. Daarom slaan het Centrum voor Cybersecurity en Absoluut voor het derde jaar op rij de handen in elkaar. De boodschap: “Relax en denk twee keer na voor je klikt.”

De voorbije twee jaar werd er al volop campagne gevoerd. Want ons geliefde Belgenland scoort niet goed als het aankomt op digitale gezondheid. Evy Grutaert (NL) en Julie Taton (FR) to the rescue: zij toonden ons hoe we back-ups en updates uitvoeren. En dat deden we. Massaal! Maar ook de Digitale Gezondheidsindex was een succes. Een tool
 die – aan de hand van vijftien vragen – peilt naar jouw digitale gezondheid, inclusief tips en tricks.

Nu is phishing aan de beurt. “Proficiat, je hebt een reis gewonnen!”, “Je hebt een factuur teveel betaald”, “Je krijgt een gratis waardebon t.w.v. 250 euro.” Zó aanlokkelijk. Maar één overenthousiaste klik kan leiden tot veel ellende. En daar wil het Centrum voor Cybersecurity je voor behoeden. Daarom: relax, denk twee keer na en klik pas als 100% zeker bent. Net zoals de voorbije jaren, stuur je een verdacht bericht naar verdacht@safeonweb.be.

Het Leuvense communciatiebureau Absoluut ging voor een overkoepelende campagne op verschillende kanalen. Als eerste: een social campagne met een algemene film. In de hoofdrol: een relaxte Iwein Segher, Jérôme de Warzée voor de Franstalige variant. Wanneer een verleidelijke link op hun scherm verschijnt, wurmen ze zich meteen in een erg ongemakkelijke yogapose. Alles om zen te blijven en niét overhaast te klikken. Er werden ook video’s gemaakt met concrete tips, telkens aangepast aan de doelgroep. Van studenten tot gepensioneerden. Ook op het programma: de lancering van een gloednieuwe campagnewebsite. Niet enkel online, maar ook via radio verspreiden we de boodschap. Te beluisteren op Radio 2 ,Qmusic, MNM, NRJ, Vivacité , La première, BelRTL, Spotify, en nog vele andere zenders. Eind oktober maakt de federal truck zijn opwachting langs tien universiteiten, gepimpt met beachflags en herbruikbare bekers – volledig gebrand in de campagnestijl. Op het programma: je phishingkennis testen via een game, vragen stellen aan experts ter plaatsen, foto’s trekken in de photobooth. Niets beter om te relaxen dan een stresskubus. En daarom deelt Metro er uit in vijf stations. Tot slot springen influencers mee op de kar, wordt er vier weken lang geadverteerd op verschillende bussen in Brussel en worden de visuals o.a. getoond op enkele bankterminals.

Absoluut overtuigd? Dan leren we je graag kennen!