Absoluut en Fost Plus laten de glasbol spreken

Fostplus_Social_glasbol_1

Wat als glasbollen je permanent in het oog zouden houden? En je écht zouden aanspreken? Zou je dan géén afval achterlaten? Of wél correct sorteren? Vanuit die gedachte ontwikkelde communicatiebureau Absoluut een campagne voor Fost Plus, de organisatie die instaat voor inzameling van het verpakkingsafval. Alle Vlaamse afvalintercommunales kunnen de campagne inzetten via hun eigen kanalen.

Duizenden tonnen zwerfvuil worden er jaarlijks opgeruimd in Vlaanderen. Elk jaar kost dat meer dan 60 miljoen euro. Een groot deel van dat afval ligt aan glasbollen: mensen gooien hun glas wel in de bollen, maar de zak of doos waarin ze het vervoerden, laten ze achter bij de bol. Gekleurd glas belandt nog te vaak bij wit glas. Of ze hebben ander afval mee, dat helemaal niet in de bollen mag. Een zootje.

Absoluut en Fost Plus staken de koppen bij elkaar, en bedachten een sprekende stunt. Met verborgen camera’s,’hoogintelligente’ ogen (stickers) op de bol en de stem van Herman Verbruggen – alter ego Marcske van De Kampioenen – brachten we de glasbollen tot leven. Verscholen in een busje naast de bollen, geeft Herman grappige commentaar op de voorbijgangers. Doos niet meegenomen? De glasbol tikt je op de vingers. Wél goed gesorteerd? De glasbol overlaadt je met complimenten. Verborgen cameragewijs gaf dit erg leuke reacties.

Alle afvalintercommunales in Vlaanderen kunnen de filmpjes inzetten op hun kanalen. Vorige week beet Limburg.net – de Limburgse intercommunale – de spits af, naar aanleiding van de Week van de Handhaving. Filmpjes werden getoond via de social kanalen van Limburg.net, maar ook op TV Limburg. En er rijden bussen rond met dezelfde boodschap. De komende weken zullen ook andere intercommunales met het campagnemateriaal aan de slag gaan.

Absoluut overtuigd? Dan leren we je graag kennen!