Absoluut een strik rond je afvalzak met Kamagurka

Schermafbeelding 2019-11-19 om 17.17.59

Van 18 tot 24 november is het de week van de afvalophaler en recyclageparkwachter. Voor de vierde keer op rij slaan Absoluut en Interafval, de koepelorganisatie voor alle afvalintercommunales, de (propere) handen in elkaar. Het doel van de campagne: respect tonen voor de mensen die dag in dag uit, door weer en wind, Vlaanderen proper houden. Want ook al houden zij onze straten netjes, zélf worden ze vaak niet zo netjes behandeld. Bijna 9 op 10 van hen kreeg het afgelopen jaar te maken met verbale of fysieke agressie.

Afvalophaler is het belangrijkste beroep ter wereld, aldus de Nederlandse schrijver Rutger Bregman. Als zij hun job niet kunnen doen, valt er niets te recycleren. Geen klimaat of milieu-impact zonder onze afvalophalers en recyclageparkwachters. Zo simpel is het. Om die boodschap te verspreiden, schakelt Absoluut cartoonist Kamagurka in. “Zonder de afvalophalers, woonde ik op een vuilnisbelt”, vertelt hij. Exact daarom vraagt hij om tijdens de week van de afvalophaler en recyclageparkwachter wat extra aandacht aan je afval te schenken. Zo lanceert hij de oproep om een feestelijke strik rond je afvalzak te binden of een tekening achter je raam te hangen. Een foto van je creatie mag je altijd delen met #houhetnet.

Voor de gelegenheid gingen er ook drie afvalophalers langs in een kleuterklasje. De kinderen mochten vragen stellen en kregen eerlijke antwoorden. Jong geleerd, oud gedaan. De twee video’s worden ingezet op social media. Daarnaast worden er twee radiospots uitgezonden op Radio 2 en op Studio Brussel: eentje met Kamagurka’s warme oproep om zelf mee te doen en eentje waarin de afvalintercommunales hun afvalophalers en parkwachters bedanken. Er kwam ook een samenwerking met Radio 2 tot stand: de radiozender ging live vanop maar liefst vijf verschillende recyclageparken in Vlaanderen. Met tal van straffe afvalverhalen tot gevolg. Tot slot werden er ook affiches gemaakt voor o.a. recyclageparken en gemeentehuizen en advertenties geplaatst in de afvalkrantjes.

De huisstijl kreeg een plaatsje op de visitekaartjes, de PowerPoint-template, e-mailhandtekening en het facturatiepapier. Absoluut ondersteunde Poolstok ook bij het launchevent en dacht daarbij aan alles: van een save-the-date en uitnodiging voor het event, tot een introductiefilmpje, update van de website, voorstellingbrochure, corporate advertenties, vlaggen, roll-up banners, balpennen, tote-bags, post-its (inclusief wandelende giraf), notapapier én een VR-bril waarin het animatiefilmpje te zien is.

Absoluut overtuigd? Dan leren we je graag kennen!